תכנית אסטרטגית לדיור עד שנת 2040

קבינט הדיור אישר תכנית אסטרטגית לדיור המגדירה את יעדי התכנון לדיור עד שנת 2040. ע"פ התוכנית יוכן מלאי תכנוני של 2.7 מיליון יחידות דיור חדשות, מתוכו 1.5 מיליון יחידות יבנו עד לשנת 2040.

היום יום (ב') אישר קבינט הדיור ברשות שר האוצר, משה כחלון, תוכנית אסטרטגית לדיור הנותנת מענה לצורכי הדיור של ישראל עד לשנת 2040.

התוכנית מהווה המשך להחלטה של הממשלה מיוני 2015 אשר קבעה כי יש צורך במתווה אסטרטגי לפתרון מצוקת הדיור בישראל. היא מתייחסת ונותנת מענה גם לביקושים העתידיים, פיזור גאוגרפי, היקף ההתחדשות העירונית הנדרשת, יעדי מחירים וייעול של שרשרת הייצור.

 

צוות מיוחד ברשות מנהל התכנון, משרד הבינוי והשיכון והמועצה הלאומית לכלכלה הוקם לצורך בניית תוכנית ארוכת טווח לדיור עבור כל המגזרים. תוכנית זו מבוססת על התחזיות שגיבשה המועצה הלאומית לכלכלה אשר קבעה כי בשנים 2017 – 2040 יהיה צורך בתוספת של כ – 1.5 מיליון יח"ד חדשות במדינת ישראל.

 

 1.5 מיליון יח"ד חדשות עד שנת 2040.

 

בהתבסס על תחזיות אלו נקבע כי נדרש להכין מלאי תכנוני של כ – 2.7 מיליון יח"ד אשר מתוכו יבנו כ- 1.5 מיליון יחידות דיור ב – 24 השנים הקרובות, כלומר עד שנת 2040.

 

בנוסף נקבע כי בארבע השנים הקרובות תידרש מערכת התכנון לאשר כ – 108 אלף יח"ד מידי שנה והיקף זה ילך ויעלה עד שיגיע לאישורן של כ – 123 אלף יח"ד בכל שנה בשנים 2036 – 2040.

 

היקף היעדים ליח"ד מאושרות לפי מחוזות לשנים 2017 - 2040 :

 

 

בנוסף נקבע בתוכנית יעד של כ – 310,000 יח"ד חדשות שיאושרו בשנים אלו למגזר הערבי.

 

פריסת יח"ד במחוזות יביא כמובן גם להגברה משמעותית של קצב ההתחדשות העירונית, וזאת על מנת לחדש שכונות וותיקות, לנצל באופן משמעותי יותר את משאבי הקרקע הקיימים, לעודד עירוניות ולשמור על השטחים הפתוחים.

כמו כן תהיה תוספת של יח"ד בהיקף ניכר בפריפריה במטרה למשוך חלק מהביקושים ממחוז המרכז לאשקלון, חיפה ובאר שבע.

במשרד האוצר מציינים כי התוספת באזורי הפריפריה תחייב גם התגייסות של הגורמים הרלוונטיים לטובת חיזוק ושדרוג מערכות התחבורה והתעסוקה באזורים אלו.  

 

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט: " התוכנית שאישרנו היום נותנת דגש מיוחד לפתרונות לכל מי שצפוי להיכנס למעגל הביקוש בשנים הבאות. היא מיודעת קודם כל למי שאין לו דירה, לזוגות צעירים, לחיילים משוחררים וסטודנטים. תכנון נכון ועקבי זהו המפתח להגדלת ההיצע והתחלות בנייה. לפיכך השקענו מאמץ רב בנושא".

 

שר האוצר, משה כחלון: "לראשונה מזה שנים רבות יש תכנון אסטרטגי לטווח הקצר וגם לטווח הארוך. הממשלה מעמידה את הזוגות הצעירים מחוסרי הדיור בראש סדר העדיפויות ומטפלת במשבר הדיור העכשוי. בטווח הארוך  - האחריות שלנו היא לוודא שלא ייווצר משבר נוסף בעתיד".